Povezanost muzike i književnosti – programski simfonizam romantičara
Zdravo! U današenjem postu ću vam malo više pisati o programskom simfonizmu romantičara, ali ću se dotaći nekih književnih dela kao što su ,.Romeo i Julija", ,,Faust"...
U toku srednje škole, nije bilo baš puno oblasti iz istorije muzike koje su mi bile zanimljive kao simfonijska poema i programski simfonizam romantičara. Da me ne shvatite pogrešno, obožavam istoriju muzike i sve oblasti su mi bile zanimljive, ali ove naročito. Da biste mogli da razumete šta je simfonijska poema, moram malo da vas uvedem kroz programski simfonizam romantičara.
Ovo
je jako složena tema i odlučila sam da
ću ovu temu podeliti u dva posta, link do drugog posta će se naći ovde. Danas
sam htela o da pišem o ideji programske muzike,
kao i o Hektoru Berliozu. U sledećem postu ću vam pisati o Francu Listu i o
simfonijskoj poemi. Takođe, ovo su sve
stvari koje smo učili u srednjoj i pošto sam ja naučila ovu lekciju iz knjige,
uzela sam udžbenik koji smo koristili kao izvor.
Kod
romantičara programsku muziku romantčara oblikuje francuski umetnički duh; u
francuskoj umetnosti bila je proklamovana ideja o potrebi ,,obnove muzike putem
poezije“. Njeni zastupnici nisu bili
samo francuski kompozitori već i drugi umetnici koji su stvarali i delovali u
Parizu, poput Franca Lista. Među prvima koji se bori za pomenute ideale bio je
Hektor Berlioz, francuski kompozitor, dirigent i muzički pisac. On se, kao
čovek od pera, vatreno zalagao za pomenute ideje, i svojim programom i
tumačenjem značenja programnosti inspirisao na polemiku kompozite prestavnike
,,apsolutne“ muzike, koji su zastupali mišljenje da muzici nisu potrebna
tumačenja ,,sa strane“, izvan same muzike. Oni estetičku suštinu muzičkog dela
traže u njemu samom, bez pomoći
vanmuzičkog programa. [1]
Manifest
programske simfonijske muzika je ,,Fantastična simfonija“ Hektora Berlioza iz
1830. godine. Neću vam puno pisati o njoj jer mislim da je najbolje da je
preslušate, ostaviću vam link ovde. Celokupna priča je raspoređena u 5
,,činova“, a u prvom delu se izjavljuju emocije prema Harijeti Smitson –
Berliozovoj budućoj supruzi, a inače engleskoj glumici koju je gledao u
Šekspirovim delima igranim u Parizu.[2]
Tako smo na samom početku dobili povezanost muzike i književnosti, ali i glume
i ljubavi.
U
ovom delu je eksperimentisao sa formom stavova – pod uticajem opere na
simfonijsku koncepciju. U ovom delu nije fokus na formi, već na novom
orkestarskom zvuku. Uvodi nove instrumente u
simfonijski orkestar – harfu, Es-klarinete, engleski rog i zvona.
Gudački instrumenti više ne dominiraju, već su jako bitni drveni i limeni
duvački instrumenti, čak i udaraljke – timpani imaju solo na kraju trećeg
stava. [3]
Nakon ,,Fantastične simfonije“ nastavio je da eksperimentiše. Napisao je ,,Harolda u Italiji“ (kombinacija koncerta za violu i simfonije), a potom je sledeći Betovena uveo soliste i hor u dramskoj simfoniji ,,Romeo i Julija“ i tako je izašao van granica instrumentalne muzike. Komponovao je dramsku legendu ,,Faustovo prokletstvo“ prema Geteu, a ovo je delo u kojem učestvuju solisti, hor i orkestar. [4]
Nadam
se da ste uživali u ovom postu, a ja jedva čekam sledeći jer ću se tada više
posvetiti povezanosti muzike i književnosti.
Do sledećeg posta,
Ema 💗
[1] Izvor: Istorija muzike za
III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač:
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 32. strana
[2] Izvor: Istorija muzike za
III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač:
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 33. strana
[3] Istorija
muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 34.
strana
[4] Izvor: Izvor : Istorija muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 34. strana
Comments
Post a Comment