Povezanost muzike i književnosti – simfonijska poema i programska simfonija
Zdravo! Nastavljam sa romantičarima, ali ovog puta ću se više fokusirati na književnost. Link do prethodnog posta ćete naći ovde .
U daljem tekstu ćete naći
tekst vezan za Franca Lista i simfonijsku poemu. Nadam se da ćete nešto novo
saznati i preslušati neke od ovih kompozicija. I ovde mi je, kao i u prethodnom
postu, izvor udžbenik iz istorije muzike koji smo koristili.
Krenuću sa tim šta su sa
za Lista simfonijske poeme. On je tako označio svoje orkestarske kompozicije u
obliku poeme, a koje imaju jedan stav. Ovaj termin je on objašnjavao kao delo
pisano u novoj formi a bazirano na literalnoj ili vizuelnoj ideji. Prvi put je
upotrebio ovu oznaku za 9 dela završenih 1854. a izvođenih 1856. i 1857.
godine. [1]
List je inspiraciju
nalazio u delima književnosti i likovnih
umetnosti. Sadržaji su dualistički koncipirani, kao borba dobra i zla, a
razrešenje sukoba je uvek optimistično i svetlo, u skladu sa Listovim
karakterom. [2]
Napisao je 13 simfonijskih
poema:
1. ,, Šta se čuje u brdima" (prema istoimenoj pesmi Viktora Igoa)
2. ,,Prelidi" (prema Lamartinu)
3. ,,Taso" (inspirisan Geteovom dramom i Bajronovim spevom)
4. ,,Orfej" (komponovanog u vreme postavke Gluckovog Orfeja u Vajmaru, a inspirisanog jednom grčkom vazom koja pokazuje prizor kad Orfej svirajući na svojoj harfi kroti divlje životinje).
5. ,,Prometej" (nastao kao
instrumentalna predigra za Herderovog Oslobođenog Prometeja)
6. ,,Mazepa" (prema istoimenom
delu Viktora Igoa)
7. ,,Svečani zvuci" (predviđeni
za nesuđeno venčanje sa princezom Sayn- Wittgenstein)
8. ,,Plač heroja" (u znak sećanja
na žrtve Julske revolucije)
9. ,,Hungarija" (bez izrazitog
programa)
10. ,,Hamlet" (po Shakespeareu)
11. ,, Bitka sa Hunima" (prema
Kaulbachovoj slici koja prikazuje sukob hrišćanske i Atiline vojske kod
Katalaunuma)
12. ,,Ideali" (prema istoimenoj
Shillerovoj poemi)
13. ,,Od kolevke do groba" (Zichijeva slika)
,,Dante“ i ,,Faust“ su dve Listove
programske simfonije izgrađene na sličan način. To su ciklusi simfonijskih
poemi objedinjenih jedinstvenom idejom. [3]
Simfonija ,,Faust“ je trostavačno
koncipirana, a svaki od stavova je posvećen jednom od glavnih likova Geteovog
dela – Faustu, Margareti i Mefistu. [4]
List završava simfoniju apoteozom za tenor solo i hor na tekst poslednjih par
stihova iz Getovog dela. [5]
Simfonija ,,Dante“ je dvostavačna. Prema
delovima ,,Božanstvene komedije" stavovi nose nazive ,,Pakao" i ,,Čistilište". Po
nagovoru Vagnera, List je odustao od prvobitne zamisli da piše i muziku za ,,Raj",
pa je simfoniju završio horskom apoteozom na tekst Magnificat. List je imao i
ideju da izvođenje prate i posebni zvučni i svetlosni efekti – simulacija olujnog
vetra, ali i igru boju koji bi dobili pomeranjem fenjera pokrivenih raznobojnom
hartijom. [6]
Ostaviću vam linkove:
Faust – ovde
Dante – ovde
Mene baš zanima kako bi izgledalo izvođenje sa
ovakvim svetlosnim i zvučnim efektima.
Nadam se da ste uživali, ali i da ste
nešto novo naučili.
Do sledećeg posta,
Ema 💗
[1] Izvor: Istorija muzike za
III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač:
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 35. strana
[2] Izvor: Istorija muzike za III i IV razred
srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 35.
strana
[3] Izvor: Istorija muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 36. strana
[4] Izvor: : Istorija muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 36. strana
[5] Izvor: : Istorija muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 37. strana
[6] Izvor: : Istorija muzike za III i IV razred srednje muzičke škole – Sonja Marinković
Izdavač: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 37. strana
Comments
Post a Comment